Llencen la tovallola

No intenteu mai parlar amb algú de TVE sobre les males audiències de l’ACB. Ells ho fan tot perfecte i és la competició qui falla. I el públic, esclar, que li gira l’esquena. És igual si els pavellons cada cop estan més plens. La gent només vol seguir el seu equip i la resta, importa poc. No agrada el bàsquet, agrada el teu equip. És la conclusió que han arribat els dirigents de TVE.

El pas pel codificat, la presència de molts extrangers, plantilles que canvien gairebé del tot d’un any a l’altre, la NBA, etc. Són punts que apareixen un cop rere l’altre en l’anàlisi de per què l’ACB es mou en la clandestinitat en quant a audiències. Les últimes reunions a Madrid per parlar-ne han arribat a una conclusió: no hi ha manera de remuntar. La Premier cada setmana dobla l’audiència del bàsquet, fent bona en part la despesa de 12 milions per prendre-li els drets a D+ (podríem parlar de com tracta TVE la Premier, però aquí no toca). Els 12 milions per tres anys signats a l’ACB no són una pèrdua, però tampoc una operació per tirar cohets. Això sí, s’estalviaran les primes acordades en funció de l’audiència.

La principal conclusió dels dirigents de TVE és que el bon rendiment de l’ACB a les autonòmiques comparat amb els pèssims registres de La2 es produeix perquè els aficionats només tenen ganes de seguir el seu equip, no el bàsquet. No cal invertir en promocions, espais especials, prèvies ni res. És inútil. I, això sí, cal apostar pel Madrid, l’únic que garanteix unes audiències mínimes. Molt mínimes, però en teoria les garanteix. Així, no és estrany que en 12 jornades hagin ofert 7 partits dels blancs, per qui han canviat una normativa que semblava sagrada. Fa un any, l’Eurolliga anava a Teledeporte perquè La2 havia apostat per atraure els joves amb sèries i la programació era intocable. Ara que el madrid juga la màxima competició continental, no hi ha problema per alterar la graella. Tot plegat fa que la direcció de la cadena estatal tingui previst no fer més per promocionar partits i a final de temporada farà una oferta de mínims. Se senten obligats, però confien que algú altre s’emporti l’ACB, tot i que el panorama d’alternatives no és gaire engrescador.

El més fort del cas és que a TVE tenen la consciència tranquil·la. Consideren que han fet tot el possible perquè el producte triomfi, però el públic no té interès en l’ACB. I temen que el cas Obradoiro porti a una ampliació de la competició. Més partits, menys atractius. En tot aquest procés mental, s’obliden dels errors pròpis. Citem-ne alguns d’evidents com la falta de promoció. Els canvis d’horari també són un clàssic amb el rànquing situant les 20 hores com a horari oficial (6 cops), seguit de 20.15, 22 i 19.30 (2) i 20.30 i 20.45 (1). Sis horaris diferents en 15 jornades,canvis de dia inclosos, i gairebé sense anunciar-ho enlloc. No està gens malament. Una loteria setmanal per als seguidors, que han de mirar per internet l’hora del partit. Exemple d’això és que les tres pròximes jornades tenen tres horaris diferents. El llistat seria etern, així que només en citarem un tercer: l’escàs interès que la cadena mostra pel producte en els informatius. L’atenció i dedicació a les motos no té correspondència amb el bàsquet. Els informatius parlen de l’ACB en funció d’uns criteris poc comprensibles amb casos com el de fa unes setmanes que el presentador no va tenir problema en afirmar que “el DKV manté el liderat a l’espera dels partits de Madrid i Barça, que podrien atrapar-lo”. El problema és que el TD era al migdia i la jornada s’havia completat el diumenge al matí. En fi, que TVE llença la tovallola per l’ACB. El dubte és si ha fet el suficient en aquests tres anys. La meva opinió ha quedat clara, però potser algú comparteix el criteri de l’ens estatal.     

Anuncis

~ per codicat a 22/12/2007.

5 Respostes to “Llencen la tovallola”

  1. No cal ser gaire llumenera per entendre que la seva aposta no funciona, ni funcionarà mai seguint l’estructura actual.

    TVE aposta molt més pel motociclisme (o pel Tenis) degut a que hi ha invertit molts més diners que en el Bàsquet i vol repetir el que ha aconseguit T5 amb la F1: apostar per “l’espanyol guanyador”. El tret els ha semi sortit per la culata, doncs les seves grans esperances (Pedrosa o Nadal) s’ha quedat veient la part posterior de les motos rivals, o encara veient Federer a anys llum. De no ser així, potser Espanya tindria un nou Déu imposat.

    Per ells, el bàsquet no ven degut a que no han sabut, no saben, ni sabran mai fer un producte atraient, que no sigui guanyant amb la força patriòtica. Aquella força que fa aixecar a tot aficionat “tribuneru” del seient, li agradi o no l’esport en qüestió.

    Llavors, no és d’estranyar una frase com “hoy HEMOS ganado en la Premier, o al menos en la parte que nos toca, pues el español Juande Ramos condució al equipo hacia la victoria”. I es queden tan amples…

    Arabé, ja en les autonòmiques, la feina feta per la parella Robirosa-Solozábal (a vegades ampliada amb el tercer Lavagnini) també deixa molt que desitjar (per poca objectivitat, perquè no han vist la jugada i han de veure la repetició, perquè només saben veure les coses a toro passat, … i per un clar sentiment blaugrana que els cega en qualsevol opinió).

  2. Amén.

    Tant per l’article com pel primer comentari.

  3. És interessant, respecte al tema audiovisual, el triple fenòmen internàutic:
    – L’aficionat al bàsquet s’informa del seu esport, sobretot, per pàgines web.
    – Els fòrums i blogs arrosseguen gent que els freqüenta de manera molt interessant comercialment, ja que és públic fidelitzat.
    – Els experiments de transmissions online (de pagament) són ja una realitat: NBA league pass, Euroleague TV,… i per ara només resums dels partits a ACB tv. Posats a guanyar misèries, els clubs potser es decideixen a triar aquesta fòrmula i arriscar.

  4. @ ronsu
    El dissabte vaig buscar en el dial barceloní quantes radios transmetien el Málaga-Barça. Resposta: 1 (Radio 4).

    A Girona, una ciuntat molt més petita, amb una afició molt menor a la del Barça, hi ha 3 ràdios retransmetent els partits. El públic fidel vol veure bàsquet, el públic “tribuneru” li importa un rave (tan sols li importa que guanyi el seu equip i punt).

    Totalment d’acord en que hi ha molta més informació de bàsquet a través d’internet (blogs, acb.com, nba.com, etc.) que no per TVs i diaris esportius.

  5. Hi ha un refrany castellà que diu: “La Venganza es un plato se sirve frio”
    Quand l´ACB va deixar a l´estacada TVE per anar a Canal +, els directius de TVE van prometre venjança pel despit sofert.
    Després els resultats, i la semiclandestinitat, van ser els que van ser.
    Més tard TVE és va veure “obligada” a reatmetre a l´ACB per un estrany pacte CDS-Federació-ACB-ABP per aquell lio dels cupos i reclamació dels estranjers d´en Llorente i el seus Boys.
    En el pack anava que TVE és feia càrrec de les retransmissions de l´ACB si aquesta acceptava el bodrio cupos made in Llorente-Sáez.
    TVE es veia obligada a acceptar a contracor a qui un dia li va possar les banyes per anar a caure en braços de la competència i les seves promeses d´un futur molt millor i la felicitat futura. A lo que no podien obligar-la era a que a sobre donés un tracte minimament correcte a qui els havia humillat i dexat amb el cul al aire.
    Com deía al principi, La Venganza es un plato que se sirve frío, i els responsables de TVE s´han donat el gustàs de venjar-se de qui els va “trair”.
    Jo sincerament crec, que lo millor és que a final de temporada cada un emprengui el seu camí.
    TVE és veurà alliberada de quelcom que no vol ni dessitja i la ACB sempre pot trobar a algú que li dediqui la difusió que és mereix i l´atenció que pot portar-la a intentar recuperar vells temps i esplendors perduts.
    Hi ha un altre refrany castellà que diu: “A la Sexta va la vencida.”
    O algo així, no?????

    Salut i Bones Festes a Tothom

    VJ

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: