TVE i el bàsquet

Televisió Espanyola va comprar els drets d’emissió de la lliga ACB després que els clubs prioritzessin l’emissió en obert dels seus equips per damunt de la qualitat de la transmissió o un major ingrés econòmic per aquest concepte. Bé, i les audiències discretes de les tres temporades d’ACB per Canal Plus tampoc feien que el canal del grup Prisa tingués massa interès en renovar el contracte. Durant mesos, l’ACB va anar oferint el seu producte a un preu desorbitat i les cadenes estatals li van anar tancant la porta als morros una darrera l’altra. Ni tan sols quan es van posar de rebaixes cap emissora privada va fer una oferta ferma. I així va ser com, amb la Lliga començada, l’ACB es va arrossegar fins als despatxos de Torrespaña per signar un contracte en què pràcticament regalava el seu producte. I allò que malament comença…

Televisió Espanyola es troba amb uns drets adquirits per pietat i tracta el producte amb la desgana que se’n deriva: sense promocions, sense prèvies, sense post-partits, sense realitzadors decents… Les audiències responen en la mateixa línia: baixant cada jornada una mica més. Fins que arriba l’estiu de 2007 i La Sexta, en un intent més per extendre la seva cobertura, compra els drets del campionat del món de Japó. I carai! No només les audiències són excel·lents (si bé cal dir que per la diferència horària s’emetien els partits al matí on hi ha menys competència) sinó que a sobre, resulta que la selecció espanyola guanyar el seu primer or mundial. I entre l’èxit i l’aglutinació que suposa una selecció (ni que sigui en aquest Estat), van dur de nou el bàsquet a la primera línia mediàtica.

Tant Televisió Espanyola com l’ACB es van adonar de la nova oportunitat que els Déus els oferien: aprofitar l’èxit nacional per potenciar la lliga d’elit nacional. Més continguts, més periodistes a peu de micro, més comentaristes… però les mateixes audiències. L’empenta que Pere Barthe havia donat al bàsquet des de la direcció d’esports de la televisió pública espanyola va esgotar molt aviat la seva inèrcia. Retallada de les avant-matxs, alteració d’horaris, prejubilació de veterans de la casa (entre ells el Barthe) i tallada dràstica per rematar la sentència del bàsquet televisat. La millor mostra, la renúncia de TVE a emetre cap dels tres partits de quarts de final de l’Eurolliga entre dos equips espanyols (Unicaja i Barça).

La mort de les expectatives creades es confirma dia rera dia. L’última és la no emissió, tampoc, del Barça-Penya programat per aquesta setmana. El motiu? La reestructuració de La 2. El segon canal de TVE passarà a partir d’ara a ser un canal de documentals i sèries. Fins i tot aquelles sèries que tanta audiència han donat a TVE1 i que l’han fet sobreviure ni que sigui agonitzant davant l’empenta incansable de les privades. A partir del vespre, La 2 emetrà sèries com “Mujeres desesperadas” o “Perdidos” i seran sagrades. Cap transmissió esportiva li passarà al davant. Ni tan sols al darrere. Passaran a Teledeporte (TDT o satèl·lit). De manera que, entre setmana, no es veurà cap partit de res. I menys de bàsquet, és clar.

Són a punt de començar els playoffs, la part més atractiva de la temporada. Pel format mateix de la competició, molts partits es disputaran de dilluns a divendres, així que ja ens podem anar oblidant de veure pels canals analògics els partits més emocionants i decisius de la Lliga. Aquest és el panorama, desolador i descoratjador. El futur encara és més negre: els drets seguiran la temporada vinent en mans de TVE, a contracor pels directius de la cadena, a contracor de l’ACB, i a contracor dels espectadors de bàsquet. Veurem si la lògica s’imposa ni que sigui per una vegada i es traspassen els drets per emetre la Lliga a una cadena que tingui interès en oferir-la, publicitar-la, potenciar-la i treure’n rendiment.

Jordi Robirosa, la veu del bàsquet al 33A Catalunya, mentrestant, seguim veient els partits que ofereix el 33 (drets “llogats” per TVE a les autonòmiques) i TVC va registrant, diumenge rera diumenge, mitjanes d’audiència que dupliquen (o més) la mitjana de la cadena. Curiós fenòmen, el d’aquest esport, no trobeu?

Anuncis

~ per ronsu a 17/04/2007.

8 Respostes to “TVE i el bàsquet”

  1. Gran Pere Barthe. I gran acomiadament també. A disfrutar del teu país petit. Fins aviat!

  2. Sort en tenim nosatres de TV de Catalunya, ens tenen molt ben acostumats. La tele dels culers diuen, en fi. La veritat es que sí que donen més partits del Barça que de qualsevol altre equip, però el que mana són les audiències.
    De totes formes, en els esdeveniment importants TV3 hi és. Sigui la Penya, el Girona, o el Cadi la Seu. Sempre donant suport als equips catalans 😉

    Sobre en Barthe, mai ma caigut bé. Però no se li pot negar la seva voluntat per treure el bàsquet endavant, tot i les dificultes que això comporta a TVE. Segur que el trobarem a faltar.

  3. El Basquet necesita als equips de futbol, el dia en que el FCBarcelona i el MadridCF marxin del basquet ningu voldra veure els partis per televisio, cap cadena voldra comprar els drets i es perdran milions d’euros en publicitat.

    Us sona aixo? Doncs sembla ser que amb ells (i surtint ells casi sempre per TV) tampoc es que vagi gaire be, no? Ah, i tots els suposats milions que generen per al basquet tampoc els veiem ara…

    Sobre en Barthe, dir que sempre m’ha semblat una persona que “viu de rentes passades” es a dir, “es que Barthe hizo unos programas de baloncesto muy buenos”… si, pero fa 10 anys. Tambe ha fet “Zona ACB” y al MadridCF “cada cap de setmana”. Que a TVE es impossible fer-ho millor? Segurament. Pero com dic, sempre m’ha semblat ridicul que algu intenti defensar-lo (en l’actualitat) dient que fa 10 anys feia “noseque”.
    Ara que “marxa” em sembla perfecte que es digui “Aquest home ha fet tot aixo per el básquet i es mereix que ens hi possem d’empeus i l’aplaudim” Doncs si.

  4. dir que fan falta el Madrid i el Barça per a que el basket tingue exit me possa dels nervis…
    El que fa falta és, primer de tot, una bona promoció. Mireu el que ha fet Telecinco amb la F1, a totes hores donen informació, comencen la secció d’esports dels seus informatius amb F1, i les previes diuen que son prou bones.
    La gent som “culo veo y culo quiero”
    Els que seguim normalment el basket ja ens preocupem de mirar on fan partits a la tv, pero al public potencial els ho has de donar més fàcil.

  5. Sikander, benvingut en primer lloc. El tema de fixar horaris s’ha demostrat eficaç en la majoria de casos. Per exemple, el canal 33 fa anys que emet els partits d’ACB a les 12:30 del diumenge. També ho fan a aquesta hora altres autonòmiques com Canal Sur o Telemadrid. I tots amb èxit. I curiosament, La2 no s’ho ha plantejat mai. El misteri és ¿perquè?

  6. Sikander, no cal anar a buscar exemples en una altra cadena. TVE es va gastar una pasta indecent per igualar l’oferta de Cuatro i quedar-se els drets de les motos. I per l’inici del Mundial van fer una gala prèvia en horari prime-time i amb les estrelles de la cadena com Lorenzo Milà fent el paperina per allà. Si els dóna la gana, sí saben fer promocions, però en el cas del bàsquet prefeixen que Juan Mora a l’As els citi dia sí dia també per dir que no interessa a ningú. Hi ha moltes coses a millorar també a nivell de competició (ara, millor que no es fixin en l’Eurolliga com a exemple perquè és encara pitjor), però el tracte de TVE cap al bàsquet clama al cel.

  7. Si, és cert, codicat, pero has de tindre en compte que fa molt de temps que hi ha una bona afició a les motos, de fet a mi me pareix que per exemple eixa gala que van fer no va crear més afició. En canvi telecinco ha fet que en cualsevol bar es parle de f1, que els xiquets compren samarretes del carapebrot del Alonso, etc.. vull dir que ha tret public d’on no ningú pensava que hi havia. Eixe és el seu merit.
    Per dir-ho d’alguna manera: no hi ha prou amb la reduïda base de basketmaniacs ‘hardcores’; vulguem o no, cal ‘engatusar’ al public ‘casual’ per a que s’acoste al esport, i una vegada estiguen al punt de mira… convertir-los!
    Mira, des de fa més d’un any vaig convencer als amics amb els que feia el partidet semanal de futbolsala per a que provaren a jugar a basket. Al principi, bueno, la risa, no ficaven/ficavem ni una, però ara ja no fem partidet de futbol sala, ara nomes de basket! Està clar l’encant del esport, no?
    Però malgrat això, practicament no miren basket a la TV. Per què? Collins, molt fàcil, perque no ningú sap quan el fan (si es que en fan), ni qui juga, ni a quina hora, no han sentit res al telenoticies, no han vist cap titular al diari…

  8. Estic d’acord que la gala (no sap fer una altra cosa TVE que gales?) no deuria aficionar més gent, però sí mostrava un interès per promocionar el producte, que després s’ha vist acompanyat pels TD. Algun cop he vist les notícies de la primera i parlen de motos, dels components de les motos, etc. Hi ha un interès de fer funcionar la inversió. No cal que m’expliquis el fenomen Alonso perquè els meus millors amics no queden mai per fer el vermut el diumenge al matí perquè hi ha Alonso… i és ella qui ho promou! Fanàtica del motor quan en sa vida havia mostrat cap mínim interès.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: